Kronična utrujenost


Za kronično utrujenost je značilno pomanjkanje energije, kar se kaže kot oslabelost in izčrpanost. Simptomi ovirajo bolnikovo zmožnost za delo in normalno delovanje za daljši čas. O kronični utrujenosti govorimo, če simptomi trajajo šest mesecev ali več.

Tipični simptomi kronične utrujenosti:


  • permanentna utrujenost, ki jo telesna aktivnost poslabša
  • bolečine v mišicah in sklepih
  • boleče bezgavke v pazduhah in vratu
  • glavoboli in migrene
  • povišana temperatura (med 37,5 in 38 stopinj Celzija)
  • depresivnost
  • zmedenost, razdražljivost in izguba spomina
  • težave s spanjem

 

Natančen vzrok kronične utrujenosti ni znan. Obstajajo različne teorije o tem, kaj naj bi jo povzročalo. Ena izmed teorij meni, da je kronična utrujenost avtoimuna bolezen. Druga teorija trdi, da imajo ljudje s simptomi kronične utrujenosti manjšo koncentracijo določenih hormonov, ki vplivajo na razpoloženje in energijo. V večini primerov vpliva na nastanek kronične utrujenosti prispevajo duševni in čustveni dejavniki ter stres. Nepravilna in neredna prehrana veliko “pripomoreta” k obolenju kronične utrujenosti.

Kako dodatno prepoznamo sindrom kronične utrujenosti?


  • po nizkem krvnem tlaku
  • po motnjah delovanja jeter
  • po nizkem krvnem sladkorju (hipoglikemija)
  • po pomanjkanju L-karnitina
  • po kronični zakisnost organizma

 

Pomanjkanje L-karnitina
Ljudje s simptomi kronične utrujenosti imajo navadno nižjo vrednost L-karnitina v krvi kot zdravi ljudje. Lkarnitin nastaja iz aminokislin L-lizna in metionina. Je zelo pomemben pri nastajanju energije v človeškem telesu. L-karnitin omogoča transport daljših maščobnih kislin iz krvi v celične mitohondrije. Najpogostejši vzrok pomanjkanja L-karnitina je manj energije v telesu, odvečne dolge kisline pa se kopičijo v citoplazmi zunaj mitohondrijev in povzročajo toksičnost.

Zakisanost organizma Zakisanost organizma je zelo pogost vzrok za kronično utrujenost Pogost vzrok za zakisanost telesa (acidoza) je prekomerno uživanje beljakovin živalskega izvora (meso, jajca, mleko,...). Organizem višek beljakovin pretvori v sečno kislino, ki obremenjuje ledvice. Ko telo ne zmore več izločiti škodljivih kislin iz telesa, jih nalaga v telesu kot holesterol, maščobe, sluz, .. Kisle snovi obremenjujejo jetra, ledvica, debelo in tanko črevo, limfni sistem,... Zakisanost in preobremenjenost telesa z “odpadki “ zmanjšuje zmožnost regeneracije celic. Pojavi se kronično pomanjkanje energije, v telesu nenehno nastaja sluz, značilno pa je slabo, brezvoljno počutje brez energije.

Kaj lahko storimo, kadar se pojavi sindrom kronične utrujenosti? Ker pretirana telesna aktivnost in fizični napori simptome kronične utrujenosti poslabšata, ne smemo prekoračiti lastne fizične zmogljivosti. Pomembno je, da ostanemo fizično aktivni in hkrati pa postopoma povečujemo našo toleranco telesne aktivnosti. Priporočen je kvaliteten počitek, uravnotežena in pravilno razporejena prehrana ter zadostna hidracija organizma. Zelo pomembna je tudi psihična in umska higiena.